آشنایی با انواع بازاریابی: شبکه‌ای، ویروسی، هیجانی و..
۱۴۰۱/۰۴/۱۳ تاریخ انتشار

بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی (neuromarketing) عبارت است از کاربرد ابزار، دست‌آوردها و آزمون‌های برآمده از رشته‌های علمی روان‌شناسی و علوم مغز و اعصاب و عصب‌شناسی به منظور اندازه‌گیری و سنجش واکنش‌های زیستی در مواجهه با محرک‌های بازاریابی (راهبردهای بازاریابی، ارتباطات، تبلیغات، محصولات جدید و محصولات موجود). محققان از تکنولوژی‌هایی مانند اف‌ام‌آرآی برای سنجش تغییرات در قسمت‌های مختلف مغز و نوار مغزی برای سنجش فعالیت در بخش مشخصی از مغز استفاده می‌کنند تا نحوه تصمیم‌گیری مشتریان و قسمت‌های مرتبط به تصمیم‌گیری در مغز را مطالعه کنند. شرکت‌های بزرگ برای پیش‌بینی رفتار مشتری آزمایشگاه‌های فعال در حوزه نورومارکتینگ تأسیس کرده‌اند یا با بخش‌های دانشگاهی وارد تعامل شده‌اند. بازاریابی عصبی دیجیتال یا دیجیتال نورومارکتینگ که تلفیقی از علوم بازاریابی، عصب‌شناسی، روانشناسی، علوم شناختی انسان و انقلاب چهارم صنعتی است، به شما و کسب کارتان کمک می‌کند تا حدس و گمان را از اقدامات بازاریابی و تبلیغات تان حذف کنید و شما را به بینشی مجهز کند که تک تک هزینه‌هایی که برای تبلیغات دیجیتال کرده‌اید را بسیار قابل پیش‌بینی تر کرده به جیبتان بازگردد. شما با استفاده از ابزارهای دیجیتال نورومارکتینگ به آمار خیره کننده ای از افزایش نرخ تبدیل و فروش استثنایی از طریق تأثیر بر مغز مخاطب دست خواهید یافت.

بازاریابی شبکه‌ای

بازاریابی شبکه‌ای (Network Marketing) یا بازاریابی چندسطحی (Multi-level Marketing) نوعی شیوه فروش است که در آن شرکت‌ها محصولات و کالاهای خود را بدون تبلیغات و بدون واسطه به فروش می‌رسانند، و مشتریان پس از خرید در صورت تمایل می‌توانند محصولات کمپانی را بازاریابی کنند و سود بگیرند. درآمد در بازاریابی شبکه‌ای هم در ازای فروش مستقیم کالا و هم در ازای فروش از طریق زیرمجموعه کسب می‌شود.

بازاریابی هیجانی 

بازاریابی هیجانی یک استراتژی تبلیغاتی است که در آن یک شرکت از تعاملات غافلگیرانه یا غیر متعارف برای تبلیغ یک محصول یا خدمت استفاده می‌کند. این کار با هدف آگاهی یا دیده‌شدن عمومی بهتر محصول، خدمت یا شرکت استفاده می شود. بازاریابی پارتیزانی برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان از چند تکنیک استفاده می‌کند. یکی از اهداف این تعامل ایجاد واکنش عاطفی در مشتریان است و هدف نهایی بازاریابی این است که مردم محصولات یا مارک‌های خود را به روشی متفاوت از آنچه که عادت دارند به خاطر بسپارند.

بازاریابی محیطی (Ambient marketing)

بازاریابی محیطی نوعی خاصی از تبلیغات است و برای کسب و کارهایی که در مرحله آگاهی برند به سر می‌بردند مناسب است. از طریق بازاریابی محیطی می‌توان یک برند خاص را بدون آنکه به‌طور ویژه و مستقیم به تبلیغ محصول پرداخته شود، معرفی کرد.

بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوایی (Content Marketing) به فرایند تولید و به اشتراک‌گذاری محتوایی که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌پردازد. این محتوا و اطلاعات می‌تواند به انواع مختلفی چون اخبار تحلیلی، ویدئو، کتاب الکترونیکی، اینفوگرافی، مطالعه موردی، راهنما و دستور‌العمل‌ها، سوالات و پاسخ، مقالات و تصاویر و… تولید و منتشر گردد.

بازاریابی مردمی (Grassroots marketing)

همان‌گونه که از نامش مشخص است، این نوع بازاریابی بر پایه مردم است. در واقع باید حس محبوبیت و علاقمندی نسبت به یک برند، از طریق کمپین‌های مردمی منتقل شود. برخی از کمپین‌های مردمی یا بازاریابی پارتیزانی مردمی، دارای ویژگی‌های بازاریابی حضوری (مانند ارسال پیام‌های تبلیغاتی مربوط به کسب و کار شما) یا بازاریابی ویروسی (مانند تبلیغ سونی تولید شده توسط کاربر) می‌باشند. در واقع بازاریابی مردمی موفق، مبتنی بر ایجاد و شکل‌گیری روابط با مخاطبین است که تنها بر ارتباط شخصی تأکید دارد، نه انتشار پیام و امید به آنکه مشتریان بالقوه حتماً آن را ببینند.

بازاریابی ویروسی (viral marketing)

یکی از پرکاربردترین و قابل توجه‌ترین شیوه‌های بازاریابی است. بازاریابی ویروسی قابلیت آن‌که برنامه‌ریزی یا پیشبینی شود را ندارد. یک تبلیغ ویروسی موفق از شبکه‌های ارتباطی موجود (شما به دو نفر از دوستان خود می‌گویید، آن دو به چند نفر دیگر و به همین صورت پیام بین مردم منتقل می‌شود) بدون نیاز به منابع زیاد دیگری استفاده می‌کند و تقریباً می‌توان گفت غیرقابل توقف است و تا مدت‌های دور نیز می‌تواند بین مردم دست به دست شود.

بازاریابی حضوری (Presence marketing)

بازاریابی حضوری مشابه بازاریابی محیطی است. به‌طورکلی احتمال به فراموشی سپردن برندهایی که حضور مداوم در بین مخاطبین دارند و همواره در معرض چشم آن‌ها هستند بسیارکم است. یکی از مزیت‌های بازاریابی حضوری زنده نگه داشتن نام یک برند یا کمک به یک کسب‌وکارجدید برای ورود به بازار است. از مثال‌های بازاریابی محیطی می‌توان به قرار دادن محصولات در فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی، تبادل نظر در جشنواره‌ها و بازارهای محلی، به روز رسانی به‌طور منظم توییتر یا هر فعالیت دیگری که باعث شود نام محصول به‌طور روزانه و مکرر دیده شود یا تکرا شود، اشاره کرد. کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرینان با بودجه‌های بازاریابی پایین معتقدند، بازگشت سرمایه بازاریابی حضوری بسیار قابل توجه می‌باشد.

بازاریابی از طریق بسته دستمال کاغذی (Tissue-pack advertising)

این روش از بازاریابی ساده، اما هوشمندانه است و اولین بار توسط ژاپنی‌ها ابداع شد. در واقع ارائه یک آیتم به‌صورت رایگان به مردم، در حالی‌که تبلیغات برند شما روی جلد آن باشد، باعث می‌شود تا آخرین لحظه مصرف، نام برند شما دیده و تکرار شود. بازاریابی از طریق بسته دستمال کاغذی، یک ایده خلاق و گیرا بود که بعده‌ها با تغییر شکل به پاکت بسته‌بندی سایر محصولات مانند قوطی کبریت از مرزهای کشور ژاپن خارج و وارد کشورهای دیگر شد. جالب است که بدانید، اکنون در سرتاسر ژاپن بسته‌های دستمال کاغذی به‌طور رایگان به منظور تبلیغات، همواره در اختیار مردم می‌باشد.

بازاریابی پنهان (Undercover marketing/ buzz marketing)

یکی از جالب‌ترین و موثرترین گونه‌های بازاریابی است که به بازاریابی دهان به دهان نیز معروف است. در واقع بازاریابی پنهان تماماً به معنی فروش یک محصول/خدمات به شخصی است بدون آنکه خود فرد متوجه شود که تا چند لحظه قبل از ترغیب شدن به خرید، شاهد پیچ فروش بوده‌است. بازاریابی پنهان تقریباً مشابه بازاریابی محتوایی است. 

بازاریابی ساختگی (Astroturfing)

این نوع از بازاریابی مشابه بازاریابی ویروسی است، با این تفاوت که در نشر تبلیغ، مردم دخیل نیستند و مجموعه‌ایی از بلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی وابسته به صاحب برند، به‌طور غیرمستقیم به نشر و وایرال کردن آن می‌پردازند. در این روش کاربران یا روبات‌ها برای تأیید و تصدیق محصولات یک برند اقدام به باز نشر یا صحه‌گذاری و نوشتن نظر مثبت می‌کنند. 

بازاریابی جایگزین (Alternative Marketing)

بازاریابی جایگزین، وقتی اتفاق می‌افتد که با ایجاد یک اتفاق غیرمنتظره برای کسب و کار خود باعث شویم تا سر صدا به پا شود و در نتیجه منجر به فروش بیشتر یا دیده شدن شویم. 

بازاریابی تجربه‌ای (experiential advertising)

در این نوع از بازاریابی، فرصتی را برای مخاطبین فراهم می‌کنیم که حس استفاده از محصول را درک کنند. می‌توان گفت این نوع از بازاریابی در اغلب شرکت‌ها مورد قبول بوده است. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.9 - رای: 3)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg